fredag 17 september 2010

Det är ditt egna val

Nu när valet börjar närma sitt slut så har många sagt sitt i både bra, dåliga och pinsamma vinklar. Jag beundrar verkligen folk som vågar stå upp för vad de tror på, och då menar jag inte enbart politiskt. Men nu när det är valtider får man helt plötsligt säga (snudd) vad som helst utan att vara rasist, känslolös, miljöbov m.m.

Bara för att jag tycker att Himmelsblått är min färg, som jag aldrig skulle måla över, så tycker jag inte att hela deras färg polett stämmer. Om ni hänger med? Jag anser att en del småsaker skulle behövs bättras på och kanske rent av ändras i deras politik. Men annars är jag väldigt enig med dom.

Varför är det så fel att låta skolelever få lära sig vad ansvar och disiplin är redan på mellanstadiet? Genom att ge tidiga betyg tror JAG att ungdomarna tar mer ansvar för att man ska kämpa lite grann för att komma någonstans i livet.

Varför är det så fel att betala en liten summa till någon som sköter om ens hem lite då och då? De gamla får ett hygieniskt hem som det kanske inte hade varit annars p.g.a att de inte orkar städa själva. Eller barnfamiljer som vill ägna mer tid åt sin familj istället för att damma och putsa. Rut-avdraget har skapat fler jobb och mer vinst åt företag som kan anställa fler osv.

Varför ska barn till föräldrarlediga eller arbetslösa föräldrar få gå mer på dagis? Idag får barnen gå 15h/v. kostnadfritt (de röda vill höja detta till 30h) Men varför ska barnen gå mer på dagis när föräldrarna ändå så är hemma!

Varför är det så fel att privatisera skolor och vården? De har samma regler och riktlinjer att gå efter som de kommunala ställena. Det kostar inte mer att sätta sina barn i en privatskola som i en kommunal. Personalen blir mer engagerad i sina elever och har bättre kontakt med dom och likaså med föräldrarna (har jobbat på en friskola i ca 2 år så jag har upplevt detta med egna ögon) I äldrevården är det väl ändå så det äldre, eller anhöriga, som väljer vart man vill bo. Man har val överallt annars i livet så varför inte i denna frågan också? Fisk eller kött? Vitt eller rött?

Varför är det så illa med att man inte får gå på a-kassa hur länge man vill? Förr kunde man gå på bidrag i åratal utan att någon ens reagerade. Man behövde inte gå på möten eller träffa en handläggare på arbetsförmedlingen, mer en vid inskrivningen. Ingen som hade koll på hur många jobb man hade sökt, om man ens hade gjort det. Jag vill inte betala mer i skatt bara för att folk ska kunna nyttja a-kassan på fel sätt. Visst åker alla dit på det med de nya reglerna även de som söker jobb efter jobb. Men se för tusan till att få praktikplatser medans ni gå på bidraget och få in lite fötter här och var!

Detta är bara en liten del av det JAG tycker och tänker idag. Man kan inte gå runt och tänka att ifall jag blir sjuk eller arbetslös. Man ska tänka på sig och hur sin sits ser ut just idag! Det låter kanske lite illa men så är det ju faktiskt.
JAG tjänar mest på en blå regering och jag hoppas på att Fredde få sitta kvar i minst 4 år till.

Jag vill att fler ska betala skatt. Inte att fler ska få min skatt!

1 kommentar:

  1. Bra skrivet!
    När man röstar så måste man ju utgå från sin egna situation. Och jag tycker att familjer själva ska få bestämma över föräldrapenningens fördelning, jag tycker att jobba ska löna sig, jag tycker att det ska satsas på skolan och jag tycker också det kan finnas fördelar med privatisering. Så du kan nog gissa dig till min "block-tillhörighet" =)

    SvaraRadera