onsdag 27 oktober 2010

Var uppmärksam!

Denna lapp satt uppsatt på dagis igår.
Förra veckan var det en mörkhyad man som försökte lura med sig några barn genom att fråga om de ville följa med och titta på hans hundvalpar.
Tack och lov följde barnen inte med honom!!
Var uppmärksamma och försök öva med era barn att man absolut aldrig ska följa med någon som man inte känner!! Oavsett om det är en man eller kvinna.
Dagis pratar en del om detta med barnen och även vi här hemma gör likadant.
Jag funderar på om man kan "öva" Nellie genom att be någon bekant till oss, som inte hon känner igen eller aldrig har träffat, försöka få med henne genom att locka med godis eller just små djur. Eller kan det bli fel istället tror ni?

5 kommentarer:

  1. Jag håller med! Men samtidigt kan det vara bra om de har förtroende för poliser och vissa andra vuxna ifall något skulle hända föräldrarna. Många barn får lära sig att inte prata med främlingar... men i rädsla för "fula gubbar" så pratar de inte med någon. Inte heller med de som vill hjälpa dem och har ärliga avsikter. Så som förälder bör man nog poängtera att de ALDRIG ska hoppa in i andras bilar eller smaka någons godis UTAN mammans eller pappans tillåtelse.
    Jag kan inte svara på om det är bra att "öva" så som du skriver, men däremot kan man aldrig prata för mycket med sina barn om risker.

    SvaraRadera
  2. Jag pratar mycket med mina barn om vad man får o inte får.. Tror att "lurar" man dom så kan det lätt bli fel fast man menar väl liksom!

    SvaraRadera
  3. Men Linda då, hahaha.

    Skrämmas funkar ju alltid men som sagt de ska fortfarande ha förtroende för andra (vänliga) vuxna. Ifall att det skulle hända något med oss föräldrar t.ex.
    Så Milla jag kör på "pepp-taket" än så länge :-)

    SvaraRadera
  4. Men du vet gumman, om du lär Nellie att inte prata med främlingar kan hon åka i fängelse för främlingsfientlighet - dödläge med andra ord :)

    SvaraRadera
  5. Shit, det har jag inte tänkt på!
    Tacka vet jag Kazeem, alltid en ren info-källa. Vad skulle jag göra utan dig?...

    SvaraRadera