torsdag 17 september 2009

Svininfluensan

Nu ska jag skriva ett litet inlägg om den där himla influensan. Många frågar och tjatar mer eller mindre om hur jag har tänkt att göra. Vaccinera mig eller inte?
Nej, nej och åter nej!!! Aldrig rent ut sagt att jag kommer att göra det.
Varför? Jo....

Det finns inga som helst vetenskapliga bevis som visar om gravida och deras barn i magen kommer att påverkas eller ej. Så där är mitt första nej.
Sen finns det däremot forskning gjorda på djur (råttor) som visar att ovanligt många av deras råttbebisar hade skelettproblem vid födsel efter att de hade fått vaccinet. Så där är mitt andra starka nej.
Sen har jag aldrig vaccinerat mig innan mot den "vanliga" influensan så varför nu. Tror absolut inte att denna omgången är värre än den årliga influensan som kommer varje år. Så länge man inte tillhör riskgrupperna med lungsjukdomar eller nedsatt immunförsvar. Tycker att allt tyvärr förstoras upp av media.

Men självklart klankar jag INTE ner på de som tänker gå och få en spruta och jag tycker helt och hållet att det är upp till var och än!!!

Så, slutdiskuterat ifrån min sida!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar